یک روش ساده برای آموزش متر و سانتی متر(همه پایه های ابتدایی)
یک روش ساده برای آموزش متر و سانتی متر
در این تدریس هدف های زیر را در نظر داریم :
۱. آموزش مفهوم اندازه گیری
۲. آموزش روش اندازه گیری طول
۳. درک لزوم وجود واحد استاندارد در اندازه گیری طول
۴. ایجاد رابطه بین واحدهای استاندارد اندازه گیری طول
وسایل لازم برای تدریس :
۱. نوار های کاغذی در اندازه های گوناگون
۲. پارچه در رنگ های متنوع
۳. مقوای بزرگ
۴. متر
۵. قیچی
۶. چسب .
در کتاب ریاضی سال دوم ابتدایی ، مفهوم متر و سانتی متر بیان شده است . برای آموزش این صفحات از کتاب ، دانش آموزان کلاس را گروه بندی می کنیم .
ابتدا باید مفهوم طول و روش اندازه گیری آن به دانش آموزان آموزش داده شود . به این منظور از دانش آموزان می خواهیم ، قسمتی از میز و یا کلاس را با وجب یا پا اندازه بگیرند . سپس از گروه ها می خواهیم ، با نوارهای کاغذی در اندازه های گوناگون ، طول میز را اندازه بگیرند و اندازه های به دست آمده در گروه ها را با هم مقایسه کنند . با توجه به متفاوت بودن اندازه های به دست آمده ، دانش آموزان به لزوم وجودواحد اندازه گیری استاندارد پی می برند ، در این مرحله ، واحد اندازه گیری استاندارد که همان متر است را به دانش آموزان نشان می دهیم و از آن ها می خواهیم ، طول هایی با اندازه های یک متر ، دو متر و ... را اندازه بگیرند . همچنین اندازه گیری طول میزی را که اندازه ی آن کمتر از یک متر است ، از آن ها می خواهیم . به این ترتیب ، ضرورت وجود واحد سانتی متر و روش استفاده از آن را به دانش آموزان نشان می دهیم .
برای آموزش روش تبدیل واحدهای متر و سانتی متر ، از متر های کاغذی آماده ای که در اختیار گروه ها قرار می دهیم ، استفاده می کنیم . روی نواری کاغذی به طول یک متر ، سانتی متر ها را مشخص می کنیم . از گروه ها می خواهیم نوار کاغذی یک متری گروه خود را از روی خط های مشخص شده به عنوان سانتی متر با قیچی برش دهندو تعداد برش های به دست آمده را شمارش کنند. مسلما" تمام گروه ها ۱۰۰واحد یک سانتی متری خواهند داشت . پس از آن ها می خواهیم رابطه ی بین یک متر و سانتی متر را بیان کنند. در این مرحله شاید بتوانند بگویند که « یک متر ، صد سانتی متر است .» اگر از دو گروه بپرسیم : « دو گروه روی هم چند متر داشته اند ؟ » خواهند گفت : « دو متر » و اگر بپرسیم : «دو گروه روی هم چند سانتی متر دارند ؟ » خواهند گفت : « دویست سانتی متر» و ...
در مرحله ی بعد از هر گروه می خواهیم ، قطعات یک سانتی متری خود را به ترتیب شماره ی آن ها ، پشت سر هم مرتب کنند و بگویند ۱۰۰سانتی متر به یک متر تبدیل شد و دویست سانتی متر به دو متر و ...
در پایان ، با نشان دادن یک نوار کاغذی یک متری و یک نوار کاغذی یک سانتی متری ، از دانش آموزان می پرسیم : « کدام واحد بزرگ تر و کدام واحد کوچک تر است ؟ » تا به این وسیله متوجه شوند ، زمان تبدیل واحد ها ، با تبدیل واحد بزرگ به کوچک ، تعداد زیاد و با تبدیل واحد کوچک به بزرگ تعداد کم می شود.
منبع : رشد آمـــوزش ابتدایی : دوره دوازدهم ، شماره ی ۱، مهرماه ۱۳۸۷،صفحه ۴۰